Monday, November 5, 2018



BBM3410/18

SAMBAL TEMPOYAK UDANG DAN PETAI !

Lama betul rasanya tak makan petai..
Aku dan adik-adik aku hantu petai..
.
.
Aku teringin nak makan sambal tempoyak petai letak cili banyak2..hihihi
Apa lg..
Awal-awal pg aku dgn adik pompuan keluar g pasar beli petai..
Lepastu kitorang g rumah nenek..
Sbb rumah nenek aku ada stok tempoyak asli..hehehe
.
.
Meh aku kongsikan cara nak masak lauk ni..
.
.
1) Kisar - Seulas bawang putih, seulas bawang merah, cili padi secukupnya dan sedikit kunyit.
2) Tumis bahan kisar sehingga masak dan naik bau.
     Masukkan tempoyak secukupnya (aku guna satu senduk besar)...
     Kemudian kacau rata.
3) Masukkan secawan santan pekat. Kecilkan api.
    Biarkan sehingga pecah minyak dan pekat.
    Kemudian, masukkan udang, petai dan hirisan daun kunyit.
4) Perasakan.
    Siap untuk dimakan bersama nasi putih..



Nampak menyelerakan, bukan?


Lauk gini nampak simple tp rasa dia memang perghhh...
Hingga menjilat jari..hehehe

No comments:

Post a Comment